Jakie ciśnienie w oponach rowerowych?

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych?

Podczas jeżdżenia na rowerze pamiętać trzeba o naprawdę wielu sprawach. Przede wszystkim wiedzieć trzeba to, aby mieć na głowie dobrze dobrany kask rowerowy, aby posiadać sprawne oświetlenie, lecz także hamulce czy też amortyzatory. Nie bez znaczenia jest również taki szczegół,jak odpowiednio ustawione siodełko. Jak się jednak okazuje, jazda na rowerze wymaga także posiadania dobrego ciśnienia w oponach. Z jakiego powodu jest to tak ważna sprawa, a także jakie ciśnienie w oponach rowerowych będzie odpowiednie?

Dlaczego należy zwracać uwagę na odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych?

Zanim przejdzie się do najważniejszej sprawy, czyli jaka powinna być wartość ciśnienia w oponach rowerowych, w pierwszej kolejności każdy rowerzysta powinien byś świadomy tego, na co przekładać się będzie kiepskie ciśnienie. Jak będzie ono wpływało na jazdę na rowerze?
Przede wszystkim wiedzieć trzeba to, że odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych powoduje, że koła stawiają mniejszy opór podczas jazdy, więc możliwe jest jechanie szybciej, lecz również z mniejszym wysiłkiem. Wiedzieć również trzeba, że za niskie ciśnienie powodować może nadmierne zużywanie się opony, przez co szybciej nadawać się ona będzie do wymiany.
Z drugiej jednak strony każdy rowerzysta musi być świadomy tego, że opona nie powinna być także napompowana zbyt mocno. Przede wszystkim znacznie pogorszy to komfort jazdy, ponieważ koło stanie się twarde i będzie reagowało na nawet najmniejszą nierówność na drodze. Przełoży się to na ból dłoni, ramion, pleców, lecz także pośladków.

Ile powinno wynosić ciśnienie w oponach rowerowych?

Jak więc widać po powyższym opisie, nie tylko za słabo napompowana opona będzie problemem, lecz również i ta, w której powietrza będzie zbyt wiele. Nic więc dziwnego, że tak często wśród rowerzystów pada pytanie, jakie powinno być ciśnienie w oponach rowerowych. Jak dobrać je w ten sposób, aby nie było ani za małe, ani za duże?
W tym wypadku oczywiście nie ma jednej uniwersalnej wartości, ponieważ zależy to od naprawdę wielu zmiennych. Warto się jednak skupić przede wszystkim na tym, jakiego roweru się używa. Przykładowo w najpopularniejszym rowerze, czyli modelu górskim, zalecane jest ciśnienie na poziomie 2.0 -3.5 bara, jeśli posiada on dętki. Jeśli jest to opona bezdętkowa, wtedy ciśnienie może być niższe, czyli na poziomie 1.4 – 2.5 bara.
Jak to natomiast wygląda w innym popularnym modelu, czyli kolarzówce? W tym wypadku zleca się ciśnienie na poziomie około 4-6 bara więc znacznie wyższym niż w przypadku modelu górskiego.